هشت سال دفاع مقدس از دیدگاه من (شیز)

 

همیشه به خاطر دارم در روزهای اول مدرسه و هفته اول در زنگ درس انشاء اولین موضوع این درس درباره هفته دفاع مقدس بود من همیشه با موضوعات کلیشه ای به این موضوع نگاه می کردم از نه از دیدگاه واقعیت ، حال می خواهم از نگاه متفاوت با آنچه قبلا داشتم  این موضوع را بررسی کنم .

در روز 31 شهریور 59 صدام رهبر بعثی عراق فرمان حمله به ایران را صادر کرد تا بر اراضی جنوبی ایران که مهمترین قسمت اقتصادی ایران است حاکم شود و به گمان خود که وضعیت ایران آشفته است و تازه انقلاب کرده به تحریک دولتهای غرب وارد خاک ایران شد تا هم بر چاهای نفت ایران دسترسی داشته باشد و هم اینکه که بزرگترین نقیصه جغرافیای کشورش را که نداشتن دسترسی به آبهای آزاد وسیع است را با اشغال کشور دیگر جبران کند و در خیال خود این کار را در چند روز به انجام خواهد رسید . ولی سخت در اشتباه بود چون ایران سرای شیرمردانی بود که حتی اجازه اشغال یک وجب از خاک کشورشان را به هیچکس نخواهند داد و در اویل گام قصد اشغال خرمشهر را داشت ولی این ارتش مجهز  تا سی روز نتوانست این شهر را اشغال کند و علت آن جوانان سلحشور این شهر بود که با اسلحه های سبک دربرابر ارتش مجهز بعثی ایستادگی کرده بودند و به نوعی اولین شکست را بر آنها تحمیل کردند ولی این مقاومت بیش از سی روز دوام نیاورد و شهر اشغال و توسط عراقی ها غارت و ویران شد که حتی تا به امروز که 25 سال از آن دوران می گذرد آباد نشده است ارتش بعث در ادامه حملات خود قصد اشغال آبادان را داشت و آن را به محاصره و خود در آورد و این محاصره بیش از یک سال طول کشید تا سر انجام در پی عملیات سربازان دلیر  ایران از محاصر خارج شد و ماشین جنگی عراق متوقف شد و در ادامه این پیروزی ها در مهمترین اتفاق جنگ شهر خرمشهر نیز در 2 خرداد 61 آزاد شد .

 در این زمان عراق در خواست آتش بس داد  و کشور عربستان که یکی از بزرگترین حامیان عراق بود تعهد کرد که تمامی خسارتی که بر ایران وارد شده است و غرامت جنگی ایران را بپردازد . ولی رهبران کشورمان آن را نپذیرفتند چون فکرهای بزرگی در سر داشتند و فکر می کردند دیگر هیچ ارتشی توان مقابله با ارتش کشورمان را ندارد و قصد صادر کردن انقلاب را به کشورهای دیگر داشتند و در اقدامی بلند پروازانه قصد داشتند که عراق را کاملا اشغال و از آنجا و از طریق کشور اردن ، فلسیطین را از دست اسرائیل آزاد کنند . ولی سخت در اشتباه بودند و با تصمیم اشتباه خود جنگ را شش ساله دیگر ادامه دادند و موجباب مرگ بیش از یک میلیون انسان در این جنگ شدند .

ایران بعد از این تصمیم وارد خاک عراق شد و حتی تا پنجاه کیلومتری شهر بغداد هم پیش رفت و در شهر بصره سپاه ایران متوقف شد و دیگر نتواست به حمله خو ادامه دهد . چون کشورهای زیادی از عراق حمایت می کردند و ایران تقریبا در این کارزار تنها بود.

کم کم شکستهای ایران و عقب نشینی از مواضع گرفته شد آغاز شد و تا اشغال قسمتیهای از خاک ایران ادامه پیدا کرد و ایران قطع نامه کذای سازمان ملل را پذیرفت و رای به آتش بس داد در حالی که قسمتهای از خاک ایران در اشغال عراق بود. و موجی از نا اومیدی و احساس حقارت شکست از عراق کل کشور ایران را فرا گرفت این جریانات چند وقتی ادامه پیدا کرد تا ارتش عراق که پیشاپیش آنها منافقین قرار داشتند به امید اشغال کل ایران از  چند جبهه غرب وارد خاک ایران شدند و قصد داشتند تا سه روز تهران را نیز اشغال کنند ولی سخت در اشتباه بودند چون با بسیج نیرو در ایران و  روانه شدند این ارتش عظیم به جبهه شکست سختی از ایران دیدند و تمامی خاک ایران از اشغال خارج شد.

 

خانواده من هم به نوعی جنگ زده است البته به طریق دیگر ، خانواده ما بزرگترین لطمه را از هم میهنان و همشهریان خود دیده ، خانه ما در غرب ایران و استان آذربایجان غربی واقع است و در جریان جنگ ایران عراق همانطور که میدانید کردها نیز به نوعی به تحریک صدام شورش کردند و ادعای تجزیه طلبه کردند و در این جریان ما هم در امان نبودیم و خانه مان را به جرم اینکه کرد و وطن فروش نیستیم به کل ویران و تمام دارائیمان را غارت کردند و شانس اوردند که شهرمان یک شهر کرد نشین نیست و گرنه سر همه اهالی خانواده را می بریدند  البته من در آن روز هنوز به دنیا هم نیامده بودم . ولی این خاطره بدترین خاطره خانواده من از این جنگ بود و حالا نکته جالب اینجا است که دولت مکرمه جمهوری اسلامی در اقدامی جالب بعد از بیست و چهار سال نامه به خانه مان ارسال کرده و پدرم دعوت کرد تا غرامت جنگی خود را به خاطر آن رویداد دریافت کنیم و مبلغ سیصد هزار تومان به عنوان خسارت تعیین کرده اند و پدرم در اقدامی تحسین بر انگیز عطایشان را به لقایشان بخشید و آن پول را اصلا دریافت نکرد چرا که مبلغ خسارت ما دهها برابر بیش از این مبلغ بود  (منظورم از این مطلب این نیست که کردها افراد بدی هستند ولی گروهی از آنها در آن زمان بزرگتریم خیانت را به ایران کردند)

 

چند نکته :

1. این جنگ طولانی ترین جنگ در طول قرن بیستم بود

2. هنوز که هنوز است دلیل قاطعی برای آغاز این جنگ بیان نشده است و به نظر میرسد هر دو طرف اسیر جاه طلبی صدام شده اند.

3. این جنگ بیش از یک میلیون کشته در برداشت و ویرانی اقتصاد و صنعت هر دو کشور از اثرات  این جنگ بود

4. نیروی هوای ایران بزرگترین برگ برنده ایران در جنگ بود که از همان ابتدای جنگ برعکس دیگر موارد بر ارتش عراق برتری داشت. و نتیجه خریدهای خوب نظامی رژیم قبلی ایران و شاه بود . که اگر نبود چه بسا جنگ نتیجه دیگری داشت.

5. این جنگ  تنها مورد جنگهای ایران در تاریخ معاصر ( دویست سال اخیر) بود که هیچ قسمتی از خاک ایران از آن جدا نشد.

6. مهمترین نکته اینکه در تاریخ ایران کمتر چنین موردی را به خاطر داریم که ملت ایران چنان متحد باشند و از هرگونه جان فشانی در راه کشور خود دریغ نکنند ( البته موارد زیادی وجود دارد ولی به این حد من هرگز ندیده و نشنیده ام)

 

در آخر باید ذکر کنم این مقاله حاصل دانسته ها شنیده ها من بود و شاید در جاهای خالی از اشکال نباشد

 

لینکدونی :

 خاطرات رزمندگان ایرانی در جنگ

عراقیان از جبهه های جنگ می گویند

نظرات 12 + ارسال نظر
کیمیا جمعه 1 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 07:37 ب.ظ http://www.kimiya-money.blogfa.com

aآینده از آن کسانی است که امروز تجارت الکترونیک را جدی بگیرند.آینده از آن کسانی است که امروز تجارت الکترونیک را جدی بگیرند.

سلام دوست عزیز ما برای کسب درآمد از اینترنت محیطی شفاف و ساده برایتان مهیا نموده ایم .....خسته نباشین ...مطالب جالب و جدیدی رو در مورد تنها راه(( قانونی ))کسب درآمد از اینترنت در (ایران ) توسط یک سایت فرهنگی و3شرکت بزرگ ایرانی باحمایت کلیه بانکهای سیستم طرح شتاب..... که موفق به راه اندازی سیستم بازاریابی شبکه ای جالبی شده اند....و شمامیتوانید از هر نظر به آن اطمینان داشته باشید ...را نوشته ام......
حال این امکان برای شما فراهم شده ، آن هم از طریق یک مشارکت عادلانه و در داخل ایران عزیز.. من به شما عزیزان توصیه می کنم مطالب وبلاگم را تا به آخر با دقت مطالعه نمایید.واز مزایای بی نظیر آن برخوردار شوید...
ارسال رایگان کلیه محصولات فعلی سایت برای همه اعضای ویژه ....
5 تا 15 درصد تخفیف در محصولات داخلی سایت(کتاب، سی دی و کارت اینترنت و کارت تلفن).
10 تا 20 درصد تخفیف در فروش کتب خارجی با دلار 220 تومان
ارائه یک آریا کارت بنام شما با اعتبار یک ساله(قابل تمدید برای سالهای متوالی)، به عنوان یک کارت اعتباری داخلی با استانداردهای بین المللی
ارائه مستر کارت به اعضا در آینده ای نزدیک و..............
امکان کسب درامدی بسیار عالی و بی نظیر برای شما تا سقف .....

فرصتهای مناسب در زندگی به ندرت پیش میایند.....شانسی که شاید دیگر سراغ شما نیاید!!!!!! با بهترین آرزوها...

http://www.kimiya-money.blogfa.com

محمدعلی صنیعی شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 12:47 ق.ظ http://www.karbalai.blogfa.com

بنام خواوند جان وخرد
سلام
مطالب این پست جنابعالی را خواندم از اینکه شما بنابه گفته خودتان وگفتنی ها جنگ زده هستید من از دور رویتان را می بوسم که شما و امثال شما واقعا وانصافا هزینه های این جنگ را پرداختید و ما وکل ملت ایران بایستی ممنون دار شما باشند. اما ذکر مطالبی چند در خصوص فرمایشات شما به منظور جلوگیری از تحریف تاریخ لازم وضروری است همانطور که خودتان فرمایش کردید آگاهی های شما بیشتر از شنیده ها بود واجازه دادید که در جواب مطالب شما اگر حرفی بود زده شود . الان در همه دنیا ملتها خواسته های خودشانرا با سلاح دیپلماسی پیش می ببرند و حقیقتا میدان مذاکره دیپلماسی بنوعی به تعبیر مقام معظم رهبری یک میدان جنگ است. اما چرا مانتوانستیم قبل از شروع جنگ با دیپلماسی از وقوع جنگ جلوگیری کنیم این سئوالی است که در واقع کسی که آن روز بر کرسی ریاست جمهوری کشور و جانشین فرماندهی کل قوا قرار داشت باید جوابگو باشدو این از جمله سئوالاتی است که باید از اقای بنی صدر پرسیده شود .
اما در مورد ادامه جنگ منطقی وجود داشت وآن این بود که آنها آمده بودند به ما ضربه وارد کردند و سر آخر که دیدند نمی توانند حریف را از صحنه بیرون کنند این پیشنهاد را دادند ولی هیچ تضمینی وجود نداشت یعنی به هیچ عنوان جوابگوی خسارات وارده نبودند وقطعنامه های سازمان ملل هم تامین کننده منافع ملی و مردم ما نبود در واقع می خواستند خیلی مفت کار را تمام کنند وایران هم قبول نمی کرد وزیر بار این صلح دروغین نمی رفت اینها بود تا زمانی که قطعنامه ۵۹۸که تامین کننده اکثر منافع ما و ملت ما بود به تصویب رسید وما به فاصله کمتر از یکسال این قطعنامه را قبول کردیم . اینکه گفته شده بود که عربستان مدعی تامین خسارات جنگ شده بود این حرف مفتی بیش نیست که از خیلی وقتها قبل گفته می شود وشما هیچ منبع قاطع و قابل وثوقی در اثبات این مدعا نمی توانید پیدا کنید و حقیقت ندارد. من به شما توصیه می کنم مصاحبه کیهان با اقای هاشمی را حتما بخوانید که گویای بخش مهمی از زوایای جنگ وزمان جنگ است . به هر حال با گذشت اینهمه مدت از سالهای جنگ به گفته همه ما پیروز این جنگ بودیم و همانطور که فرمایش کردید یک وجب از خاک ما هم به تصرف دشمن نرسید .اینها است که در تاریخ جاودانه می ماند .درست است که جنگ خانمان سوز است و ما طرفدار جنگ نبوده ونیستیم و آغاز گر جنگ هم نبودیم و نخواهیم بود اما این جنگ برای ما از الطاف خفیه الهی بود و ما در جنگ خیلی از دستاورد ها داشته ایم که همه اینها برای اثبات جاودانگی یک ملت لازم بود . همه هم و غم حضرت امام و فرماندهان جنگ هم چیزی غیر از این نبود و ما اگر واقعا بدانیم که حضرت امام رحمت اله علیه به چیزی غیر از جاودانگی و سربلندی اسلام ومسلمین وملت غیور وشجاع ایران فکر میکرد دلیلی برای ارادت به او نداشتیم . در زمان حیات امام بعضی ها از مضرات جنگ خیلی می گفتند اما امام چندین بند را از جمله مزایای جنگ برشمردند. تا آنجا که بخاطر دارم برایتان میگویم : ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران بردادشتیم .
جنگ ما فتح افغانستان را به دنبال داشت .
ما در جنگ دوست و دشمن خود را شناختیم .
ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران برداشتیم .
ما در جنگ ابهت ابر قدرتها را شکستیم . ........
باتشکر

میلاد(بکتاش) شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:19 ق.ظ

salam dooset aziz khoshalam yei peyda shod ke az man enteghad kone


------------------------
ghable az inke biyam to webloget az harfat ...be khodam goftam in
taheshe dige
ama hala ke omadam manam chand ta enteghd dashtam omidvaram bbe onvane ye doost bepazrir
==============
avalan on weblog tanha janbe tafrihi dare age bekham jedi konamesh
ye hoet migirim be jaye in bache baziya

dovoman:in weblog tanha kamtar az 3 hafte hast ke baz shode
ye negah be amare site khodet ba man bendazi mibini ke to hafte ige shayad azatam jolo
zadam ke in aslan baram mohem nist manzoram ye chiz digast onam inke
be jaye in maghaleha kheyli chiza hat ke age 10 ta mokhatab miyan to weboget 8
tahon farar nakonan motasefane dige gooshe kasi be in harfabedehkar nist

sevoman:age mibinibazi danlod ha copy hast beelate inke azam darkhst shode bod manamoghde nadaram ke
matalebi ke male man nist ro ghor bezanam be name khodam sabt konam age deghat
mikardi chizaie bodan ke be name khodam sabt shode bod

میلاد(بکتاش) شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 05:19 ق.ظ

chaharoman: mamnon ke link ahango dadi ama inam begam bazam music nahakn delamo ro khodam baraye dl
gozashte bodam bazam onam be name khodam hast age dl koni moshahede
mikonin

panjoman: man khodam net halime midoonam chi koja hast chiaslan nist
ghalebhaye blogfa ham midonam kojast faghat ham on site ke shoma dadin ghaleb nadare ke
age mikhastam herfeie kar konam miraftam mihanblog ke az hame lahaz
az ahme serverha behtare ( shoma ghaleb khodetona jazab tar kon)

sheshoman va akharish:har ki ye nazari dari age yeki mige sar bezan in faghat janbe ashnaie dare
mesle inke man bashoma dooste aziz eftekhar ashnaie peyda kardam va dar akhar bazam migam
hamontor ke man enteghad pazir bodam shoma ham bashin va az datam delkhor nashin
bye

سهیک*** شنبه 2 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:27 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

هادی جان با درودی گرم...............................*
جنگ وحشتناک ترین واژه ی فرهنگ لغات است
امیدوارم تهاجم صدام دیوانه به ایران......آخرین جنگ تاریخ ما باشد...........بهرروی یا آنان که درراه رهایی میهن از چنگال صدام جان باختند...تا همیشه در دل ماست..........
تذکر: جنگ عراق علیه ایران با تو جه به مستندات موجود پس از گذشت ۱۹ ماه پایان یابد ولی جرا ادامه یافت؟؟
شاید روزی بدان بپردازم.........
تندرست و شادکام باشی نازنین.

[ بدون نام ] دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 04:16 ب.ظ

حرفت در مورد کردها اصلا درست نیست من کرد نیستم ولی از ظلمی که در حق کردها میشه اطلاع دارم تو هم اونزمان بچه بودی و صحیح قضاوت نکردی ......به صلاحته این عقاید مسخره رو برای همیشه پاک کنی
و وبلاگت رو از مسیر سیاسی بودن در بیاری

سعید دوشنبه 4 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 08:56 ب.ظ http://hacker007.blogsky.com

بابا راست میگه چرا به کردها توهین میکنی من یه دوست دارم کرده ؛ خداییش پسر خوبیه ....اصلا خوشم نیومد

[ بدون نام ] سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 01:02 ق.ظ

aslan jalab nist

سعید سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 07:24 ب.ظ http://saeed.blogsky.com

بردار این مزخرفارو مادر جنده کوز پشمالو

[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:22 ب.ظ http://www.hacker.blogsky.com

به زودی تمام افرادی که به این وبلاگ سر بزنند توسط اینجانب به بدترین شکل ممکن هک خواهند شد ....با یاهو و بدون آن......منتظر بمانید

خراباتی شنبه 16 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:20 ق.ظ http://kharaabaati.blogspot.com

مطلب جالبی بود !

مهرداد جمعه 22 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:09 ب.ظ

دوست عزیز از خواندن خاطرات و نظرات شما بسیار لذت بردم. سایت شما را از طریق مقاله ای که در مورد تکاب در ویکیپیدیا نوشته بودید پیدا کردم. من خودم میاندوآب بزرگ شدم و موقعیت شما را بسیار خوب درک می کنم. می شود گفت که حرکت مترقی ملی گرایی کرد هر از چندی قربانیان خود را داردو رهبری این حرکت باید بهتر از اینها مردم را کنترل کند. ترکهای آذربایجان هنوز به هیچ آگاهی ملی نرسیده اند و سالها در این مورد عقب هستند. وقتی تکه های بزرگی از آذربایجان ایران جدا شد و تکاب ، ارومیه ، ماکو ، نقده آنطرف مرز ماند شاید مردم بیدار بشوند. تا آنموقع فقط دلخوش باید کرد که شیعه هستیم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد