نخستین کامپیوتر ساخت داخل به زودی به تولید انبوه می‌رسد


خبرگزاری فارس: وزیر صنایع معادن گفت: نخستین کامپیوتری که از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در داخل ساخته شده، به زودی به تولید انبوه می‌رسد.
 


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیر که مراسم روز صنعت و معدن و در حضور سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سخن می‌گفت، افزود: یکی ازمتخصصین ایرانی ساکن در خارج از کشور کامپیوتری را طراحی کرده که یکی از شاهکارهای فنی و تخصصی صنعت ایران خواهد بود.
وی یادآوری شد: این کامپیوتر به گونه‌ای طراحی شده که حتی افراد بالای 40 سال و یا افرادی که اطلاعات بسیار کمی در این بخش دارند، قادر به استفاده از این کامپیوتر خواهند بود.
وی ساخت این کامپیوتر را یکی از افتخارات دولت خاتمی دانست و یادآوری شد: از سوی دیگر صادرات صنعتی و معدنی کشور که در سال76 تنها 6/1 میلیارد دلار بود در سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسید و هم اکنون 72 درصد صادرات غیرنفتی کشور متعلق به نسبت و معدن است.
جهانگیری گفت: در دوران خاتمی از واردات پنیر و آب نمک به صدور خدمات فنی و مهندسی رسیدیم میزان سرمایه‌گذاری دربخش صنعت و معدن کشور در طول برنامه سوم 6/19 درصد رشد داشته است.
وی تدوین استراتژی توسعه صنعتی را از موفقیتهای بزرگ بخش صنعت و معدن کشور در دوران خاتمی ذکر کرد و اظهار داشت: در مجلس هفت نیز مرکز پژوهشهای مجلس تدوین این استراتژی را از نظر حقوقی پیگیری کرد که در نهایت به این نتیجه رسید که از نظر قانونی تدوین استراتژی توسعه صنعتی به عهده وزارت صنایع ومعادن گذاشته شود.
وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: استراتژی توسعه صنعتی به عنوان سند مهم در تاریخ صنعتی و معدنی کشور باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به اقدامات وزارت صنایع و معادن و دولت برای مدیریت دوره گذار کشور از اقتصاد دولتی به توسعه صنعتی، یادآور شد: براین اساس وزارت صنایع و معادن سعی کرد تا نقش خود را از بنگاه داری به سیاستگذاری تغییر دهد و در این جهت مداخلات اداری رابه ساز و کارهای اقتصادی و شناخت را تبدیل کرد.
وی گفت: براین اساس بسیاری از دخالت‌ها که با عنوان‌های مقدسی نظیر حمایت ازتولیدشکل گرفته بود و نیز مداخلات دولت در قیمت‌گذاری که با عنوان حمایت از مصرف کننده انجام می شد، برداشته شد و این اقدامات نقش جدی را در ایجاد انگیزه بخش خصوصی برای فعالیت در بخش صنعت ومعدن دانست.
جهانگیری به اقدامات وزارت صنایع و معادن در بخش خصوصی سازی اشاره کرد و افزود: براین اساس سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی دو سال 17 هزار میلیارد ریال سهام تحت پوشش خودرا به مردم واگذار کردند.
وی گفت: تمام شرکت‌های بانک صنعت و معدن نیز که تا پیش از این بیشتر به شرکت‌های تحت پوشش خود وام می‌دهد، از این بانک جدا شده و به مردم واگذار شد.
وزیر صنایع ومعادن با بیان این که در طول برنامه 5 ساله سوم برای نخستین بار در کشور شاهد یک رشد دو رقمی در بخش صنعت و معدن کشور بودیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز 900 طرح صنعتی با اعتبار 3/6 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی که یکی از افتخارات دولت خاتمی است، گشایش اعتبار شده است.
وی تاکید کرد: قرار گرفتن یک پشتوانه سیاسی قوی در بالاترین سطوح کشور در دولت خاتمی مهمترین عامل در ایجاد انگیزه و توسعه وتحرک در بخش صنعت و معدن کشور بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد