احمدی نژاد ادعای ایجاد حکومت 'طالبانی' را رد کرد




محمود احمدی نژاد که در حادثه ای کاملا غیرمنتظره به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران راه یافت ادعای کسانی را که می گویند وی در صورت پیروزی در دور دوم، حکومتی "طالبانی" راه خواهد انداخت، به قوت رد کرده است.شهردار 48 ساله و به شدت محافظه کار تهران، در یک برنامه تلویزیونی گفت که برنامه اصلی او مبارزه با فساد و فقر است.ناظران می گویند که زمینه خانوادگی او و پیام ساده اش باعث جلب حمایت بسیاری از مردم در بخش های فقیرتر جامعه شده است.میانه روها که نگرانند وی ممکن است روند اصلاحات را معکوس کند، رای دهندگان را ترغیب کرده اند از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق، حمایت کنند.هر دو نامزد پیش از انتخابات بیسابقه روز جمعه برای جلب نظر رای دهندگان تلاش می کنند.صادق صبا، خبرنگار بی بی سی که در تهران به سر می برد، می گوید آقای احمدی نژاد در این برنامه تلویزیونی عملکردی آرام و مطمئن به نمایش گذاشت.وی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات با فقر، فساد و تبعیض مقابله خواهد کرد.به علاوه وی گمانه زنی های موجود دایر بر این که وی در صورت پیروزی، سختگیری های شدید اسلامی مشابه آنچه توسط طالبان در افغانستان اجرا می شد را بر مردم تحمیل خواهد کرد، با قوت رد کرد و آنها را "دروغ هایی در ابعاد کلان" خواند.وی قول توزیع عادلانه تر ثروت های نفتی کشور را داد.اما ادعای او دایر بر اینکه کنترل منابع نفتی ایران در اختیار یک خانواده قدرتمند است روز چهارشنبه از سوی وزارت نفت رد شد. وی آشکارا به خانواده هاشمی رفسنجانی اشاره داشت.



نگرانی از تقلب
آقای رفسنجانی، 70 ساله، که یک محافظه کار عملگرا تلقی می شود خود را کسی که می تواند مشکلات با غرب را حل کند معرفی کرده است.
وی روز سه شنبه در برنامه ای تلویزیونی گفت: "من معتقدم که رودررویی با آمریکا را می توان به تعامل بدل کرد. تعامل برای ما بهتر است."
وی روز چهارشنبه نیز گفت: "ما باید به مسائل سیاست خارجی مختلفی رسیدگی کنیم، که مهم ترین آنها مساله اتمی است و هسته مباحثات جاری ما با غرب را تشکیل می دهد. آنها صریحا بیان می کنند که ما نباید آن را (برنامه هسته ای) داشته باشیم. و ما - کاملا قاطعانه- می گوییم که این حق ماست. این مساله کم اهمیتی نیست که بتوان به راحتی خنثی کرد."وی افزود: "ما باید این مرحله را از طریق ایجاد وحدت داخلی و پیگیری یک راهکار عملی خردمندانه پشت سر بگذاریم. تنها از این طریق است که قادر خواهیم بود به حق خود برسیم و همزمان آنها را قانع کنیم که برنامه ما دارای کاربردهای صلح آمیز است."
بسیاری از حامیان اصلاحات که تا هفته پیش رای دهندگان را به تحریم انتخابات تشویق می کردند اکنون به صف حامیان رفسنجانی پیوسته اند.
مهدی کروبی نامزد اصلاح طلبان که در دور اول انتخابات سوم و مدعی بروز تخلف در انتخابات شد گفت: "بروید و رای بدهید. در غیر این صورت یک طالبان ایرانی اینجا راه می اندازند. افراط گرایان دارند می آیند و مردم دیگر از آرامش و امنیت برخوردار نخواهند بود."
بسیاری معتقدند که رقابت دو نامزد در رای گیری روز جمعه بسیار شدید خواهد بود.به گزارش رویتر یک مقام ارشد دولتی گفته است: "اردوگاه اصلاح طلبان دیگر برای جلب آرا وقت ندارد. شانس احمدی نژاد خیلی زیاد به نظر می رسد."
اما در پی ادعاهای اخیر دایر بر توسل برخی گروه ها به حیله های کثیف در دور اول رای گیری، برخی نسبت بروز تقلب در روز جمعه ابراز نگرانی کرده اند.وزارت کشور جمهوری اسلامی که در اختیار اصلاح طلبان است گفت که چند روز پیش از دور نخست، "نهادهایی که وظیفه آنها حفاظت از مردم است، به سازمان دادن و هدایت" رای گیری به نفع نامزدهای تندروی محافظه کاران پرداختند.جهانبخش خانجانی، سخنگوی وزارت کشور روز سه شنبه گفت: "آنها ممکن است دوباره چنین کنند و این بار حتی با شدت بیشتر...ما برای مقابله با آن هرچه در توان داریم انجام می دهیم."وی افزود: "برخی برای این که در قدرت بمانند، برای منحرف کردن انتخابات هر کاری بتوانند می کنند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد