زنجان . حسینیه اعظم (اوج شکوه و ارادت به امام حسین)

این دفعه می خوام طی دو نوشته در مورد شهر محل تحصیلم زنجان بنویسم . در نوشته اول به مناسبت ماه محرم از آئین های عزاداری در این شهر می نویسم و در نوشته دوم در مورد خود شهر زنجان .

 

اکثریت شهر زنجان ترک هستند و همان طور که می دانید ترکها علاقه عجیبی به ائمه و اهل بیت دارند . .

به جرات می تونم بگویم بزرگترین دسته سینه زنی آقا امام حسین در جهان ، در شهر زنجان قرار دارد . در زنجان فقط دو هیت عزادری اصلی وجود دارد  یکی مربوط به حسینیه اعظم زنجان و دیگری زینیبه .

دسته هیئت عزادری زینبیه که روز سوم شهادت امام حسین به خیابان می روند و حسینیه اعظم زنجان یک روز قبل از تاسوعا (در روزهای عاشورا و تاسوعا دسته ها از مسجد بیرون نمیرن) از حسینه خارج می شوند و مسیر حسینیه اعظم تا امام زاده را طی می کنند و به عزاداری می پردازند .

در این دسته تقریبا اکثر مردم شهر زنجان حضور دارند و تقریبا جمعیتی بیش از 200000(دویست هزار نفر)   حاضر می شوند  و دسته ها نه به صورت ستونی بلکه به صورت فشرده و در کنار هم  تمام عرض خیابان پنجاه متری را پر می کند . از اغلب روستا و شهر های همجوار و حتی کشورهای خارجی بنا بر نذری که دارند در این مراسم حضور پیدا می کنند .

 

بزرگترین قربانگاه بعد منا

مراسم قربانی کردن گوسفندها که در جلوی این دسته انجام می شود بزرگترین قربانگاه بعد از منا در مراسم حج است.  و بنا بر آماری که هیئت امنای حسینیه در سال پیش اعلام کردند 6500 گوسفنددر مراسم سال پیش در این دسته قربانی شدند. گوشتهای قربانی اغلب به کمیته امداد اهدا می شود تا بین نیازمندان توزیع شود . و یا اینکه گوسفندها را به صورت زنده به حسینیه اهدا می کنند تا پس از جمع آوری آنها و فروش ، درآمد حاصل صرف امور خیریه شود .

 

کارهای خیریه

این حسینیه با توجه به جایگاه بزرگی که بین مردم دارد هر سال صدقات و نذورات فراوانی را جمع آوری می کند و با این پولها کارهای عمرانی بسیاری رو انجام داده . از جمله احداث بزرگترین بیمارستان استان زنجان ( ولیعصر ) با کمکهای این هیئت (در حالی که دولت بعد از گذشت 15 سال نتواسته بیمارستان امام حمینی این شهر رو به بهره برداری برسونه) و انجام دهها کار خیریه دیگر .

 

هر سال مراسم دسته حسنیه اعظم زنجان به صورت مستقیم از چند کانال تلویزیون و شبکه جام جم پخش می شود ولی امسال متاسفانه به این مراسم حال هوای سیاسی داده بودند و به جای عزاداری بیشتر پلاکاردهای مربوط به انرژی هسته ای پخش می شود به بیننده خارجی این چنین تفهیم می شود که اینان در دفاع از حق هسته ای ایران راهپیمای کرده اند .

 

لینکهای مربوط  :

دسته ی عزاداری حسینیه اعظم زنجان در فهرست میراث معنوی کشور ثبت می شود

نقشه راهنمای مربوط به شهر زنجان و مکان حسینیه و مسیر حرکت را در اینحا ببیند
نظرات 5 + ارسال نظر
علی بهزادیان چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 07:04 ب.ظ http://www.abehzadian.blogsky.com

سلام هادی جان!
اپم!
منتظرتم!
یا حق.

حقیقت جو چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 09:58 ب.ظ

حتما در مراسم عرعر کنون عاشورا شرکت کنید و تا میتونید برسروصورت شرک آلود خود بزنید (حیف که قمه زنی منع شد) تا بیشتر در تاریکی فرو روید

مهدی پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 01:00 ب.ظ

هیچ به گناهی که داری مرتکب میشی فکر کردی
سروصدای آزار دهنده هیات ها و دست ها -
توصیف عزم حسین باتصنیف های بی معنا و عربده های مداحان-
نشان دادن مسلمانان و امام حسین به جهانیان به صورت خشونت و وحشی گری-
آیا اگر شما شیعه نبودید و خارجی بودید ، جرات میکنید به جمع این مراسم ترسناک بروید- جایگاه خدا و بنده رو فراموش نکن و ارزش بنده خوب خدا رو هم پایین نیار.

hessam جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 12:59 ب.ظ http://www.hf-music.tk

سلام.
وبلاگ خوبی داری.
امیدوارم موفق باشی.
خوشحال میشم با هم تبادل لینک یا لوگو کنیم.
شما لینک یا لوگو من رو بزار بعد با خبر دادن به من لوگو یا لینک شما رو میزارم.
با آرزوی موفقیت شما.
دوست شما HF-MUSIC .

محمد یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:49 ب.ظ http://www.avandi.blogfa.com

سن قائل اولماساندا ای مدعی حسینه
الله اونی چوخ ایستر چون اولدی حق فداسی

خوش به حالت من بچه تبریزم خیلی آرزو دارم یه سال محرم اونجا باشم ولی تاحالا قسمت نشده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد