نوشابه هاى Alcopops، پاى ثابت پارتیها و دیسکوها در آلمان


نوشابه


در دوران اخیر نوشابه هاى مخلوط الکلی بین نوجونها و جوونهاى آلمان حسابى مد شده. این نوشابه ها که به Alcopops معروفن و ترکیبین از آبمیوه و مشروبات الکلى قوى مثل ودکا و ویسکی, به خصوص تو دیسکوها و پارتیها بازار پررونقی پیدا کردن. از اونجائى که این نوشابه هاى به اصطلاح مد روز, باعث افزایش مصرف الکل در بین نوجوونها و جوونهاى آلمان و رو آوردن حتى دوازده سیزده ساله ها به مشروبات الکلى شده, بحث درباره این پدیده جدید تو آلمان این روزها به شدت بالا گرفته و طورى شده که مسئولین رسیدگى به امور جوانان نه تنها خواستار اون هستن که فروش آلکوپاپز به افراد زیر 18 سال با زدن برچسبى روى شیشه ها ممنوع بشه, بلکه از طرف دولت هم مالیاتى اضافى تعیین بشه, تا با افزایش قیمت این نوشابه ها, میزان مصرف اون در بین جوونها پایین بیاد. این نوشابه هاى رنگارنگ با توجه به اسمهاى جذابش چون Breezer, Smirnoff Ice و Campari Mixx و همچنین به خاطر طعم شیرینشون طرفدارهاى زیاد پیدا کردن. نوجونى میگه: "من این نوشابه ها رو به خاطر این میخورم که طعمش از خیلى چیزهاى دیگه بهتره" و دخترى در تایید حرف اون میگه: "آره طعمشون خوبه و آدم مزه الکل رو برخلاف مشروبات دیگه انطور حس نمیکنه."رولف هولینگهورست یکى از مسئولین مرکز رسیدگى به مسایل اعتیاد در آلمان آلکوپاپز رو پلى میدونه که نوجونها و جوونها رو از نوشابه هاى غیرالکلى به سمت مشروبات الکلى سوق میده و دراینباره میگه: "تبلیغات نسل جوون رو مخاطب قرار میده که مجدوب این نوشیدنى و تمام چیزهاى حول و حوشش هست, یعنى بسته بندى رنگارنگ, تبلیغات رنگارنگ و انتقال حس بودن در فضائى که همه شاد و خوشبخت هستن. در این جا مرزى هست که هیچ ذهنى بهش توجه نداره و اون مرز هیجده سالگیه."اگرچه مزه نوشابه هاى آلکوپاپز شیرینه و آدم طعم الکل رو حس نیمکنه, اما نوجوونها و جوونها از اثرات اون کاملا آگاه هستن. "روشنه که آدم این نوشابه ها رو میخوره تا مست کنه." آره من تاثیرشو روى خواهر میبینم که زود مست میکنه. بعد از خوردن دو سه تا شیشه از این نوشابه ها مسته." به همین خاطر جاى تعجب نیست که شمار نوجوونهاى دوازده سیزده ساله اى که به علت مصرف بیش از حد الکل دچار مسمومیت میشن و به بیمارستان انتقال پیدا میکنن, روز به روز بیشتر میشه. مسئولین هم تنها راه نجات رو تعیین مالیاتى اضافى و افزایش قیمت نوشابه هاى آلکوپاز میدونن. هولینگهورست از مرکز رسیدگى به مسایل اعتیاد در این مورد متذکر میشه: "تجربه نشون میده که تنها اقدام نتیجه بخش براى کاهش مصرف مشروبات الکلی, از طریق افزایش قیمته. این مسئله در سراسر جهان ثابت شده و اگر بخواهیم چه با مسئله دخانیات و چه با مسئله مشروبات الکلى بطور جدى برخورد کنیم, باید نرخ محصولات رو بالا ببریم."با توجه به این روند نگران کننده, دولت آلمان هم قصد داره دست به کار بشه و مثل فرانسه مالیاتى اضافى تعیین کنه. این قدم تو فرانسه باعث شد که میزان فروش نوشابه هاى آلکوپاپز بشدت تنزل کنه و بازارش حسابى کساد شه. و این چیزیه که شرکتهاى نوشابه سازى و همچنین فروشندگان این نوع نوشابه هاى مد روز تو آلمان ازش سخت واهمه دارن, چون به این ترتیب یکى از مهمترین منابع درآمدشون رو از دست میدن. شرکت معروف Bacardi در سال 2002 بیش از 100 میلیون شیشه از نوشابه هاى آلکوپاپز به فروش رسوند, یعنى سه برابر بیشتر از میزان فروشش در سالهاى پیش از اون. شرکت Diago, یکى از رقباى باکاردى هم در حال حاضر نصف درآمدش رو از طریق فروش Smirnoff Ice کسب میکنه. حال قراره که تا تعیین مالیاتى اضافی, شرکتهاى تولیدکننده موظف بشن که با زدن برچسبهائى بر روى شیشه محصولات آلکوپاپز, ممنوع بودن فروش این نوشابه ها به افراد زیر 18 سال رو متذکر بشن. البته بعید به نظر میرسه که این قدم, اون نتیجه دلخواه رو بدنبال داشته باشه و جلوى رواج نوشابه هاى آلکوپاپز رو بخصوص در بین نوجوونها بگیره.

نظرات 1 + ارسال نظر
جهانگیر سه‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1384 ساعت 01:35 ق.ظ http://jahanbin.blogsky.com

سلام
وقت بخیر.مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد